فرآیند فیلتر کردن و مین زدایی
7 فروردين 1400
هر دو جریان [به عنوان مثال ، جریان روان کننده روغن روان کننده (B) و جریان پسماند (C)] در واحدهای "استریپر" (B) و (C) تخلیه می شود ، سپس متراکم شده و به مخزن ذخیره پروپان برمی گردد.
مواد تشکیل دهنده روغن روان کننده آسفالت شده برای مرحله پردازش بعدی تغذیه می شوند. م componentلفه باقیمانده (پسماند) با ته برج تقطیر خلاuum مخلوط می شود و ماده آسفالتی تولید می شود.
تقطیر
تقطیر (یا تقطیر) جداسازی فیزیکی اجزای روغن روان کننده بر اساس دامنه جوش است. بسته به نوع تقطیر ، دامنه های جوش می توانند گازها و بنزین ها را در نقاط جوش پایین تر تولید کنند که روغن های روانکاری سنگین در نقاط جوش بالاتر تقطیر شوند. تقطیر فرآیند اصلی تأسیساتی است که قادر به تولید روغنهای پایه تصفیه شده مجدد با کیفیت روغن پایه بکر است.
فرآیند آبگیری
گرم شدن و هم زدن روغن استفاده شده در یک مخزن (A) و رانده شدن آب از طریق تبخیر می تواند روند آبگیری را تسریع کند.
سپس روغن "خشک" یا کم آب برای پردازش بیشتر یا استفاده به عنوان سوخت مشعل مناسب است.
فیلتر کردن و مین زدایی
هدف از فیلتر کردن و مین زدایی حذف مواد غیر آلی و برخی مواد افزودنی از روغن استفاده شده برای تولید سوخت مشعل یا خوراک تصفیه مجدد است.
مواد اولیه روغن استفاده شده به یک مخزن واکنش (A) منتقل می شود و با مقدار کمی اسید سولفوریک مخلوط می شود و تا حدود 60 درجه سانتیگراد گرم می شود. یک ماده فعال کننده سطح فعال شیمیایی ، به نام سورفاکتانت ، به راکتور (A) اضافه می شود و پس از هم زدن اجازه مخلوط شدن را می دهد. این اجازه می دهد تا مخلوط به دو "مرحله" - یعنی روغن و پایه آب یا آب تفکیک شود. معرف باعث جمع شدن آلاینده ها در فاز آبی می شود که در ته مخزن (A) قرار می گیرد و به صورت دوغاب تخلیه می شود. این فاز حاوی اسید ، آلاینده های روغن استفاده شده ، از جمله فلزات و برخی از مواد افزودنی روغن است. آب خشک شده و پسماند جامدی باقی می ماند که باید دفع شود.
فرآیند فیلتر کردن و مین زدایی
روغن مین زدایی فیلتر شده (B) برای از بین بردن ذرات ریز معلق (به ضایعات جامد) و به عنوان سوخت مشعل تمیز به محل ذخیره (C) می رود. این می تواند بیشتر با یک فرآورده نفتی سبکتر رقیق یا "برش" داده شود تا بسته به نیاز ویسکوزیته سوخت مشعل ، طیف وسیعی از روغن های سوخت متوسط تا سبک تولید شود.
پروفن زدایی
فرآیند دفع آسفالت پروپان (PDA) یک مرحله مهم پیش تصفیه در فرآیند تصفیه مجدد تولید روغن روان کننده بدون آسفالت است که به ماده اولیه مرحله بعدی در یک مرکز تصفیه مجدد تبدیل می شود. خروجی دیگر (که همچنین یک ورودی است) پروپان است که از هر دو جریان بازیابی می شود و در فرآیند دوباره استفاده می شود.
روند PDA به حلالیت بیشتر اجزای پارافینیک و نفتنیک (یعنی اساساً روغن پایه) در مقابل مواد زائد آلوده در یک جریان پروپان متکی است.
فرآیند آسفالت زدایی پروپان
جداسازی کسر روغن روان کننده از روغن استفاده شده یک فرآیند مداوم است و هنگام پردازش روغن استفاده شده در دمای محیط انجام می شود.
روغن استفاده شده به وسط ستون استخراج (A) پمپ می شود. پروپان مایع به پایین ستون (A) شارژ می شود. روغن سنگین تر از پروپان است که به پایین ستون (A) می رود. پروپان در یک جریان متقابل افزایش می یابد بنابراین جریانهای ورودی در ستون (A) مخلوط می شود. پروپان در حال بالا آمدن ، اجزای روغن محلول محلول تری را که در بالای ستون (A) با پروپان انجام می شوند ، حل می کند و مواد نامحلول پروپان از پایین ستون (A) خارج می شوند.
پروپان بخار است
2 نوع تقطیر وجود دارد ، اتمسفر و خلاuum.
تقطیر اتمسفر
تقطیر اتمسفر به طور کلی (اما نه همیشه) یک مرحله قبل از تصفیه برای تقطیر در خلا در نظر گرفته می شود و به مواد خوراکی بدون آب نیاز ندارد. تقطیر اتمسفر در فشار جو معمول و با دمای حداکثر 300 درجه سانتیگراد انجام می شود.
قبل از فرآیند تقطیر جوی ، مواد اولیه ممکن است تحت PDA قرار بگیرند ، اما این یک پیش نیاز مطلق نیست.
تقطیر اتمسفر
تقطیر اتمسفر فرآیندی نسبتاً ساده است که مایعات کم جوش را در فشار محیط جدا می کند. روغن دست دوم (A) گرم شده و به برج تقطیر (B) شارژ می شود. هیدروکربنهای نقطه جوش کمتری که در روغن استفاده شده وجود دارد (به عنوان مثال گازها ، بنزین و حلال ها) و آب در بالای برج جمع می شوند (B). برخی از این هیدروکربن ها را می توان متراکم و جمع آوری کرد تا به عنوان سوخت در فرآیند تصفیه استفاده شود.
این فرآیند فقط برای دمای حداکثر 300 درجه سانتیگراد مناسب است ، زیرا دمای بالاتر از این می تواند منجر به "ترک خوردگی حرارتی" هیدروکربن های مولکول بزرگتر (نقطه جوش بالاتر) شود. مولکول های روغن اصلی روغن در واقع هدف ما بازیابی است.
پس از تقطیر اتمسفر ، روغن معمولاً تحت تقطیر با خلا قرار می گیرد. توجه داشته باشید که روغن استفاده شده می تواند مستقیماً از فرآیند "خشک کردن" به واحد تقطیر خلاuum بدون لزوماً تقطیر جو ارسال شود. با این حال ، به طور کلی پذیرفته شده است که آب و اجزای هیدروکربن نقطه جوش پایین تر قبل از تقطیر با خلا حذف شوند.
تقطیر خلاuum
تقطیر خلاuum فرآیند کلیدی در تصفیه مجدد روغن استفاده می شود. در صورت استفاده از تقطیر اتمسفر ، روغن ستون تقطیر جو ماده اولیه ستون تقطیر خلا است. در تقطیر خلا می توان مواد اولیه را به محصولات با دامنه جوش مشابه تقسیم کرد تا خصوصیات فیزیکی موجود در پایه پایه روغن "برش های تقطیر" را که از محصولات برج خلا تولید خواهد شد ، کنترل کند.
عمده ترین خصوصیاتی که توسط تقطیر خلا کنترل می شود ویسکوزیته ، نقطه اشتعال و باقیمانده کربن است. ویسکوزیته موجودی روغن پایه روغن با توجه به جداسازی ویسکوزیته نسبی آن توسط ویسکوزیته تقطیر تعیین می شود ، به عنوان مثال. روغن سبک ، متوسط و سنگین.
تقطیر خلاac
مواد اولیه روغن استفاده شده (معمولاً از واحد تقطیر جوی) در کوره (A) گرم می شود و به صورت مخلوطی از مایع و بخار به ستون تقطیر خلاuum گرم شده (B) می رود که در آنجا قسمت بخار شروع به بالا آمدن می کند و مایع می ریزد. بخار را می توان برای کمک به بخار شدن اضافه کرد.
خلا in در ستون (2-10 میلی متر جیوه) توسط سیستم خلاuum متصل به بالای برج (B) حفظ می شود. با کاهش فشار ، می توان مواد را به طور معمول در فشار جو تا حدود 540 درجه سانتیگراد در حال جوش ، بدون ترک حرارتی بخار کرد.
با افزایش بخارات داغ از طریق ستون (B) ، آنها خنک می شوند و مقداری به یک مایع متراکم می شوند و به پایین ستون جریان می یابند. به همین ترتیب ، برخی از مایعات روان به پایین با تماس با بخارات داغ در حال افزایش دوباره بخار می شوند. دستگاه های ویژه در ستون اجازه می دهند این جریان بخار به سمت بالا و جریان مایعات به سمت پایین به طور مداوم رخ دهد.
در نقاط مختلف ستون (B) ، سینی های مخصوصی به نام سینی های کشش نصب شده اند که امکان برداشتن مایع از ستون را فراهم می کنند. اگر برای تولید سهام پایه سبک ، متوسط و سنگین به سه برش یا "کسر" روغن نیاز باشد ، سه سینی کشش به طور مناسب قرار می گیرد. اگر مثلاً فقط به 2 برش یا کسر نیاز باشد ، این می تواند به دو سینی کشش کاهش یابد.
بعضی از مواد حتی در این خلاuum نمی جوشند. این در برج خلا باقی می ماند و به عنوان ته برج خلا (VTB) تمام می شود. این ماده حاوی سنگین ترین مولکول ها است ، از جمله برخی از مواد افزودنی روغن روان کننده و آلاینده های انتقال دهنده که در فرآیند PDA حذف نشده اند. (توجه: همه گیاهان تصفیه مجدد دارای واحد PDA نیستند).
هر دو جریان [به عنوان مثال ، جریان روان کننده روغن روان کننده (B) و جریان پسماند (C)] در واحدهای "استریپر" (B) و (C) تخلیه می شود ، سپس متراکم شده و به مخزن ذخیره پروپان برمی گردد.
مواد تشکیل دهنده روغن روان کننده آسفالت شده برای مرحله پردازش بعدی تغذیه می شوند. م componentلفه باقیمانده (پسماند) با ته برج تقطیر خلاuum مخلوط می شود و ماده آسفالتی تولید می شود.
تقطیر
تقطیر (یا تقطیر) جداسازی فیزیکی اجزای روغن روان کننده بر اساس دامنه جوش است. بسته به نوع تقطیر ، دامنه های جوش می توانند گازها و بنزین ها را در نقاط جوش پایین تر تولید کنند که روغن های روانکاری سنگین در نقاط جوش بالاتر تقطیر شوند. تقطیر فرآیند اصلی تأسیساتی است که قادر به تولید روغنهای پایه تصفیه شده مجدد با کیفیت روغن پایه بکر است.
2 نوع تقطیر وجود دارد ، اتمسفر و خلاuum.
تقطیر اتمسفر
تقطیر اتمسفر به طور کلی (اما نه همیشه) یک مرحله قبل از تصفیه برای تقطیر در خلا در نظر گرفته می شود و به مواد خوراکی بدون آب نیاز ندارد. تقطیر اتمسفر در فشار جو معمول و با دمای حداکثر 300 درجه سانتیگراد انجام می شود.
قبل از فرآیند تقطیر جوی ، مواد اولیه ممکن است تحت PDA قرار بگیرند ، اما این یک پیش نیاز مطلق نیست.
تقطیر اتمسفر
تقطیر اتمسفر فرآیندی نسبتاً ساده است که مایعات کم جوش را در فشار محیط جدا می کند. روغن دست دوم (A) گرم شده و به برج تقطیر (B) شارژ می شود. هیدروکربنهای نقطه جوش کمتری که در روغن استفاده شده وجود دارد (به عنوان مثال گازها ، بنزین و حلال ها) و آب در بالای برج جمع می شوند (B). برخی از این هیدروکربن ها را می توان متراکم و جمع آوری کرد تا به عنوان سوخت در فرآیند تصفیه استفاده شود.
این فرآیند فقط برای دمای حداکثر 300 درجه سانتیگراد مناسب است ، زیرا دمای بالاتر از این می تواند منجر به "ترک خوردگی حرارتی" هیدروکربن های مولکول بزرگتر (نقطه جوش بالاتر) شود. مولکول های روغن اصلی روغن در واقع هدف ما بازیابی است.
پس از تقطیر اتمسفر ، روغن معمولاً تحت تقطیر با خلا قرار می گیرد. توجه داشته باشید که روغن استفاده شده می تواند مستقیماً از فرآیند "خشک کردن" به واحد تقطیر خلاuum بدون لزوماً تقطیر جو ارسال شود. با این حال ، به طور کلی پذیرفته شده است که آب و اجزای هیدروکربن نقطه جوش پایین تر قبل از تقطیر با خلا حذف شوند.
فرآیند آبگیری
گرم شدن و هم زدن روغن استفاده شده در یک مخزن (A) و رانده شدن آب از طریق تبخیر می تواند روند آبگیری را تسریع کند.
سپس روغن "خشک" یا کم آب برای پردازش بیشتر یا استفاده به عنوان سوخت مشعل مناسب است.
فیلتر کردن و مین زدایی
هدف از فیلتر کردن و مین زدایی حذف مواد غیر آلی و برخی مواد افزودنی از روغن استفاده شده برای تولید سوخت مشعل یا خوراک تصفیه مجدد است.
مواد اولیه روغن استفاده شده به یک مخزن واکنش (A) منتقل می شود و با مقدار کمی اسید سولفوریک مخلوط می شود و تا حدود 60 درجه سانتیگراد گرم می شود. یک ماده فعال کننده سطح فعال شیمیایی ، به نام سورفاکتانت ، به راکتور (A) اضافه می شود و پس از هم زدن اجازه مخلوط شدن را می دهد. این اجازه می دهد تا مخلوط به دو "مرحله" - یعنی روغن و پایه آب یا آب تفکیک شود. معرف باعث جمع شدن آلاینده ها در فاز آبی می شود که در ته مخزن (A) قرار می گیرد و به صورت دوغاب تخلیه می شود. این فاز حاوی اسید ، آلاینده های روغن استفاده شده ، از جمله فلزات و برخی از مواد افزودنی روغن است. آب خشک شده و پسماند جامدی باقی می ماند که باید دفع شود.
فرآیند فیلتر کردن و مین زدایی
روغن مین زدایی فیلتر شده (B) برای از بین بردن ذرات ریز معلق (به ضایعات جامد) و به عنوان سوخت مشعل تمیز به محل ذخیره (C) می رود. این می تواند بیشتر با یک فرآورده نفتی سبکتر رقیق یا "برش" داده شود تا بسته به نیاز ویسکوزیته سوخت مشعل ، طیف وسیعی از روغن های سوخت متوسط تا سبک تولید شود.
پروفن زدایی
فرآیند دفع آسفالت پروپان (PDA) یک مرحله مهم پیش تصفیه در فرآیند تصفیه مجدد تولید روغن روان کننده بدون آسفالت است که به ماده اولیه مرحله بعدی در یک مرکز تصفیه مجدد تبدیل می شود. خروجی دیگر (که همچنین یک ورودی است) پروپان است که از هر دو جریان بازیابی می شود و در فرآیند دوباره استفاده می شود.
روند PDA به حلالیت بیشتر اجزای پارافینیک و نفتنیک (یعنی اساساً روغن پایه) در مقابل مواد زائد آلوده در یک جریان پروپان متکی است.
فرآیند آسفالت زدایی پروپان
جداسازی کسر روغن روان کننده از روغن استفاده شده یک فرآیند مداوم است و هنگام پردازش روغن استفاده شده در دمای محیط انجام می شود.
روغن استفاده شده به وسط ستون استخراج (A) پمپ می شود. پروپان مایع به پایین ستون (A) شارژ می شود. روغن سنگین تر از پروپان است که به پایین ستون (A) می رود. پروپان در یک جریان متقابل افزایش می یابد بنابراین جریانهای ورودی در ستون (A) مخلوط می شود. پروپان در حال بالا آمدن ، اجزای روغن محلول محلول تری را که در بالای ستون (A) با پروپان انجام می شوند ، حل می کند و مواد نامحلول پروپان از پایین ستون (A) خارج می شوند.
پروپان بخار است
تقطیر خلاuum
تقطیر خلاuum فرآیند کلیدی در تصفیه مجدد روغن استفاده می شود. در صورت استفاده از تقطیر اتمسفر ، روغن ستون تقطیر جو ماده اولیه ستون تقطیر خلا است. در تقطیر خلا می توان مواد اولیه را به محصولات با دامنه جوش مشابه تقسیم کرد تا خصوصیات فیزیکی موجود در پایه پایه روغن "برش های تقطیر" را که از محصولات برج خلا تولید خواهد شد ، کنترل کند.
عمده ترین خصوصیاتی که توسط تقطیر خلا کنترل می شود ویسکوزیته ، نقطه اشتعال و باقیمانده کربن است. ویسکوزیته موجودی روغن پایه روغن با توجه به جداسازی ویسکوزیته نسبی آن توسط ویسکوزیته تقطیر تعیین می شود ، به عنوان مثال. روغن سبک ، متوسط و سنگین.
تقطیر خلاac
مواد اولیه روغن استفاده شده (معمولاً از واحد تقطیر جوی) در کوره (A) گرم می شود و به صورت مخلوطی از مایع و بخار به ستون تقطیر خلاuum گرم شده (B) می رود که در آنجا قسمت بخار شروع به بالا آمدن می کند و مایع می ریزد. بخار را می توان برای کمک به بخار شدن اضافه کرد.
خلا in در ستون (2-10 میلی متر جیوه) توسط سیستم خلاuum متصل به بالای برج (B) حفظ می شود. با کاهش فشار ، می توان مواد را به طور معمول در فشار جو تا حدود 540 درجه سانتیگراد در حال جوش ، بدون ترک حرارتی بخار کرد.
با افزایش بخارات داغ از طریق ستون (B) ، آنها خنک می شوند و مقداری به یک مایع متراکم می شوند و به پایین ستون جریان می یابند. به همین ترتیب ، برخی از مایعات روان به پایین با تماس با بخارات داغ در حال افزایش دوباره بخار می شوند. دستگاه های ویژه در ستون اجازه می دهند این جریان بخار به سمت بالا و جریان مایعات به سمت پایین به طور مداوم رخ دهد.
در نقاط مختلف ستون (B) ، سینی های مخصوصی به نام سینی های کشش نصب شده اند که امکان برداشتن مایع از ستون را فراهم می کنند. اگر برای تولید سهام پایه سبک ، متوسط و سنگین به سه برش یا "کسر" روغن نیاز باشد ، سه سینی کشش به طور مناسب قرار می گیرد. اگر مثلاً فقط به 2 برش یا کسر نیاز باشد ، این می تواند به دو سینی کشش کاهش یابد.
بعضی از مواد حتی در این خلاuum نمی جوشند. این در برج خلا باقی می ماند و به عنوان ته برج خلا (VTB) تمام می شود. این ماده حاوی سنگین ترین مولکول ها است ، از جمله برخی از مواد افزودنی روغن روان کننده و آلاینده های انتقال دهنده که در فرآیند PDA حذف نشده اند. (توجه: همه گیاهان تصفیه مجدد دارای واحد PDA نیستند).
فروشگاه موتور سیکلت